لا حاصل آرزو ۔۔۔۔۔

آپ کو پتہ ہے ..مس رخسانہ ہمیں بد دعائیں دیتی ہیں

اچھا ! کیا کہتی ہیں ؟

اگر  محنت نہیں کرو گے تو تم سب فیل ہوجاؤ گے

————

“ہماری امی دھمکیاں دیتی ہیں . …

ہیں ؟ کیا کہتی ہیں  ؟

.وہ کہتی ہیں اگر تم لنچ باکس خالی کر کے نہ لائے تو گهر میں نہیں گھسنے دوں گی … “”شرارت کروگے تو گھر سے نکال دوں گی “

———–؛

یہ پڑھتے ہوئے  یقینا آپ کے چہرے پر  مسکرا ہٹ  دوڑ گئی ہوگی

اس طرح کے ڈھیروں مکالمے ہمیں سننے کو ملتے ہیں ..معصومیت میں کہے ان بڑے بڑے الفاظ “بد دعا” اور ” دھمکی ” کے منفی تاثر کے باوجود کوئی ڈھونڈنے سے بھی اس میں  نفرت ، لاپرواہی یا بغض کا عنصر نہیں پاتا ..

یہ انداز گفتگو ہمیں قرآنی تعلیمات سے بھی ملتا ہے …ڈرانے والا ، حقیقت کا آئینہ دکھانے والا رویہ ! یعنی تنبیہ  کرنے والا !  انبیاء کا کردار ہمیں یہ ہی بتا تا ہے کہ وہ خوشخبری کے ساتھ ساتھ ڈراوا بھی دیتے ہیں ۔ جس میں منفیت نہیں بلکہ اپنائیت ہوتی ہے !           جو اقوام اور افراد محض اپنی خواہشات کے پیچھے چلتے ہیں ،  بے نام آرزوؤں کے بھروسے درست عمل سے بے نیاز رہتے ہیں ۔کسی کی اصلاح پر اس کے دشمن ہوجاتے ہیں  ان کے بارے میں قرآن بھی مایوسی کا اظہار کرتا ہے ! wishful Thinking   کا لفظ اس کی بہتر تر جمانی کر سکتا ہے ۔ گوگل کریں یا لغت  کا سہارا لیں !معنی  مایوس کن ہی نظر آئیں  گے !

معزز قارئین ! یہ تمہید ہم  نے اس بلاگ کے لیے  باندھی ہے جو اس وقت لکھا جارہا ہے !

اگر آپ پی ٹی آئی کی حکومت پر کسی بھی قسم کی تنقید کریں تو جواب میں طنز سننے کو ملے گا کہ آپ پٹوارن ہیں ! اس ٹولے کو بر سر اقتدار دیکھنا چاہتے ہیں ۔۔۔وغیرہ وغیرہ

اس بلاگ کا اتنا حصہ انتخابات کے فوری بعد لکھا گیا تھا ۔۔مصروفیات کے باعث مکمل نہ ہوسکا اور پھر ہم نے بھی اسے یوں ہی چھوڑ دیا کہ اب جبکہ یہ بر سر اقتدار آگئے ہیں  تو ان کا حق ہے کہ انہیں موقع ملنا چاہیے! مگر جیسا کہ محاورہ ہے ” پو ت کے پاؤں پالنےمیں نظر آتے ہیں ” تو کابینہ  کی تشکیل سے ہی آگے کے حالات نظر آرہے تھے ۔ نوجوان نسل کے لیے تو ہر چیز نئی تھی سوان کی دلچسپی  بجا تھی اور ہے !تبدیلی کی لپک جھپک   سمجھ میں آرہی تھی مگر وہ نسل جو پچھلے30سال سے  یہ وعدے وعید اور سبز باغ دیکھ رہی ہو اس کی آنکھوں پر پٹی بندھنا بہت حیرت انگیز تھا ۔

آئیے یادوں کی چلمن ہٹاتے ہیں !

ہماری نسل نے جب شعور کی آنکھ کھولی تو بھٹو کی حکومت تھی۔ ہر طرف اسلامی سربراہی کانفرنس  کے ترانے گونج رہے تھے۔ ملک دو لخت ہوچکا تھا مگر قوم کو روٹی ، کپڑا اور مکان کے خوشنما نعروں سے بھلانے پر مجبور کردیا گیا تھا۔ادھر تم ادھر ہم  کے تحت بر سر اقتدار آنے والے  کو بالآ خر انتخابی شیڈول کا اعلان کر نا پڑا۔بلاشبہ بھٹؤ نے 73 ء کا آئین اور قادیانیوں کو غیر مسلم قرار دینے میں اہم کردار ادا کیا  مگر قوم ان  کے کارناموں کے باعث کچھ زیادہ خوش نہیں تھی لہذا اسلامی جمہوری اتحاد کے نام سے 9 پارٹیوں کا اتحاد ان کے خلاف تشکیل پاکرسر گرم تھا ۔7/ مارچ 1977ء  قومی اسمبلی کے نتائج سامنے آتے ہی پوری قوم احتجاجا سڑک پر آگئی اور یوں صوبائی انتخابات  کی نوبت ہی نہ آسکی ! احتجاج نے طول پکڑاکہ اسکول امتحانات منعقد ہی نہ ہوسکے  اور چھوٹے بچوں کو بغیر امتحان اگلی کلاسز میں بھیج دیا گیا ۔ ۔ مذاکرات کے دور چلے جوناکامی پر منتج ہوئے  اور بالآ خر مارشل لاء لگا دیا گیا ۔انہی دنوں مشرقی پاکستان جو اب  بنگلہ دیش  تھا ۔وہاں مجیب  الرحمان  کو قتل کرکے حکومت  تختہ الٹ دیا گیا تھا ۔ مارشل لاء ، جمہوریت کا قتل اور تختہ الٹنے جیسی اصطلاحات بچوں کے لیے نئی تھیں اور وہ اس کو اپنے ذہن کے مطابق  سمجھنے کی کوشش کر رہے تھے۔

اب فوجی حکومت اسلامی نظام کے خوش نما نعروں اور اعلان کے ساتھ اقتدار میں تھی ۔ اس  سلسلے میں کچھ کاسمیٹک اقدامات ہوئے بھی مگر زیادہ تر وعدے ہی رہے جو 11سال تک وفا نہ ہوئے۔اور اس دوران  باشعور ہونے والی نسل کے ہیرو ضیا ء الحق ہی ٹھہرے ! ضیا ء الحق فضائی حادثے میں ختم ہونے سے پہلے انتخابات  کی تاریخ طے کر چکےتھے جو حسب پروگرام منعقد ہوئے ۔یہاں فوجی حکومت سے اندازوں اور تخمینے کی غلطی ہوئی اور بے نظیر زچگی سے فارغ ہوکر انتخابی مہم کے لیے دستیاب تھیں ! پی پی پی کی کامیابی اور بے نظیر کی اقتدار میں آنے کی خبر پہلے سے ہی گرم تھی اور پھر 02 دسمبر88ء  کی دوپہر جب بی بی نے امت مسلمہ کی پہلی کم عمر خاتون کی حیثیت سے حلف اٹھا یا تو خدشات اور شکوک کی ایک  لہر قوم کی اکثر یت کو اپنی لپیٹ میں لے رہی تھی ۔گھر کے بزرگ جو ان کے والد ذو الفقار بھٹو کی سرگر میوں کو بھگت چکے تھے نئی نسل کے دل ودماغ کو پہلے ہی اس سے آگاہی دے چکے تھے  اور  30 سال پہلے کی نسل میں جو عقائد ونظریات گھر کے بزرگ کے ہوتے تھے گھر کے دیگر افراد اسی کو من و عن مانتے تھے ( میرا ووٹ میری مرضی جیسے نعرے اکیسویں صدی میں مقبول ہوئے  ) چنانچہ معمولی سی برتری کے ساتھ( الطاف بے نظیر بہن بھائی کے نعروں کے بل بوتے پر) بے نظیر وزیر اعظم منتخب ہوگئیں اور مسٹر ٹین پرسنٹ کے ٹائٹل کے ساتھ ان کے شوہر نامدار بھی کوچہ سیاست میں داخل ہوئے۔نااہلی کہہ لیں یا بد دیانتی یا پھر 11 سال تک  آمریت کو  بھگتنے کے بعد اچانک  جمہوریت کی وجہ سے ہیجان کا  شکار قوم شدید اختلافات اور تضادات  میں گھر گئی  ۔

 چنانچہ محض 20  ماہ بعد اسمبلیاں تحلیل کر دی گئیں اور اب قرعہ فال نواز شریف کے نام لکھا ۔ان کے وعدے بھی دلفریب تھے ۔نوجوانوں  کو پیلی ٹیکسی کی چابی حوالے  کر کے  ایر پورٹ پر گرین  چینل  کھول دیے گئے ۔ ملک میں سرمایہ  تو نہ آیا ہاں ہر طرف امپورٹیڈ چیزوں کی بھرمار ہوگئی ۔۔عوام کو بھی جیسے ہریالی سی نظر آنے لگی ۔93 ء میں پھر اسمبلیاں توڑ دی گئیں اور نئے انتخابات ہوئے ۔اب پھر بے نظیر کی باری آگئی ۔

 نئے وعدے   کچھ اور سبز باغوں کے ساتھ دہرائے گئے اور بے نظیر ایک دفعہ پھر وزیر اعظم ہاؤس میں براجمان ہوئیں ۔اب کچھ نئی غلطیاں کہہ لیں یااختلافات  کا شاخسانہ !ایک بار پھر عبوری وزیر اعظم کے بعد انتخابات  کا ڈول  ڈال دیا گیا ۔ اور پھر نواز شریف ۔۔۔۔اب عوام بہت بے زار سی تھی چنانچہ رمضان المبارک میں  انتخابات ہوئے  اور ٹرن آؤٹ بہت کم رہا مگر جمہوری عمل جاری رہا ۔۔ نواز شریف  چولا بدلے نظر آئے ۔۔آتے ہی جمعہ کی چھٹی کا اعلان کر کے اپنے پچھلے اسلامی تاثر کو ہر ممکن طور زائل کرنے کے کوشش میں لگ گئے ! اچکن سے سوٹ بوٹ پر آگئے ! ان کا واحد کارنامہ ایٹمی دھماکہ ہے جس کے بعد پوری قوم جذبے اور جوش سے بھری ہوئی تھی ۔بین الاقوامی  پابندیوں کے خدشے کے پیش نظر نواز شریف نے سادگی اور  بچت کا ڈول ڈالاتھا  ! ہمیں یاد ہے کہااس ضمن میں ہمارے گھر میں  گھی کا بگھار ختم یا  کم کر دیا تھا ! مخلص اور حب الوطن عوام کی آنکھ میں دھول جھونکی جارہی تھی

دوتہائی اکثریت کے باوجود جمہوریت ایک بار  پھر تنازعات کا شکار تھی اور پھر 12 / اکتوبر قوم نے ایک اور مارشل لاء  کا نظارہ دیکھا بقول منیر نیازی :

           ایک اور دریا کا سامناتھا منیر !

اور یہ دریا خون کا دریا ثابت ہوا کہ نائین الیون کے بعد خطے میں سخت بد امنی  رہی  ۔9 سال تک بر سر اقتدار رہنے کے بعد 18/اگست 2008 ء کی دوپہر پرویز مشرف رخصت ہوئے یہ کہہ کر کہ پاکستان کا خدا حافظ ! ان کے لہجے میں جتنا طنز ، زہر اور معنی خیزی تھی ہم سب لرز کر رہ گئے خصو صا ہماری والدہ جن کے بقول صدر ایوب کی الوداعی تقریر ریڈیو پر سن کر وہ بہت روئی تھیں ،اس وقت کے آنسوؤں اور آج کے آنسوؤں میں بڑا فرق تھا ! صدر ایوب کے کچھ نہ کچھ کارنامے تھے اور جو کچھ عیب تھا اس پر پردہ تھا جو بعد میں کھلا جبکہ یہاں تو سب کچھ اظہر من الشمس تھا ! تباہی اور بربادی اور مزید نا امیدی کہ بے نظیر کے قتل کے بعد فوری الیکشن میں پی پی پی کو(ہمدردی کا کہہ لیں یاپھر تمہاری باری ختم ، اب میری باری والا کھیل کے تحت ) اقتدار مل چکا تھا ۔ زرداری کوصدر منتخب کرنا  ایسا تھا جیسے بلے کودودھ کی رکھوالی ! اخلاقی کرپشن اور مالیاتی دیوالیہ صاف نظر آرہا تھا ۔اسٹیبلشمنٹ نے اب اپنی پالیسی تبدیل کرتے ہوئے حکومت کو پورے پانچ سال تک موقع دیا

اور پھر آتے ہیں 2013 ء کے انتخابات ! اب باری تھی نواز شریف کی ! اور وہ ایک بار پھر ایوان اقتدار میں شامل تھے ۔ان کے اقتدار سنبھالتے ہی پی ٹی آئی جو 15 / 16 سالوں میں بار آور ہوچکی تھی نے رولا ڈالے رکھا ۔۔۔بہر حال حکومت نے اپنی میعاد پوری کی اور  قوم ایک بار پھر انتخابات میں شامل ہوگئی ۔

PTI کی تخلیق سے بہت پہلےہی عمران  خان مشہور و مقبول تھے ۔ہماری نسل کے لیے کر کٹ ہیرو ! آج بھی کوئی پرانی نوٹ بک ہاتھ لگے تو اس میں 5 کر کٹ اسٹار ز کی تصویر سرورق پر نظر آجاتی ہے ۔ اپنےتمام تر اسکینڈلز اور پلے  بوائے کے تاثر کے باوجودان کے پوسٹرز  ہر گھر میں موجود ہوتے ! کر کٹ کیریر کے بالکل اختتام پر ورلڈ کپ جیت کر سپر ہیرو بن چکے تھے ۔۔۔اپنے اسٹارڈم کے مزے اٹھانے کے بعد وہ  شوکت خانم ہسپتال کے لیے چندہ جمع کرنے کی مہم پر لگ گئے۔طالب علموں کی پوری قوم  ان کے ساتھ لگ گئی ایک بدلے ہوئے انسان کے روپ میں نظر آئے ۔ ان کی تحریریں جو اخبار کی زینت بننے لگیں کلام اقبال کے مصرعوں کے عنوانا ت سے اخذ کی گئی ہوتیں ۔کافی  لوگ حیران تھے تو کچھ مشکوک کہ کسی اورسے یہ مضامین لکھوائے جاتے ہیں ؟ بہر حال ان کی یہ بدلی ہوئی شخصیت اب سنجیدہ مزاج افراد کے لیے بھی قابل قدر و منزلت  بن گئی۔ان کے وزیر اعظم بننے کی افواہیں بھی  گر دش میں تھیں مگر ہر دفعہ ان کا انکار سامنے آتا رہا ۔  اسی تذبذب کے عالم میں  جمائمہ گولڈ اسمتھ سے ان کی شادی ایک بریکنگ نیوز کے طور ٹاک آف دی ٹاؤن بن چکی تھی ۔سوشل میڈیا نہ ہوتے ہوئے بھی  ہر فورم پر یہ خبر بحث کا عنوان بن گئی ۔ اور اس سے بھی بڑھ کر ان کا سیاسی جماعت کی تشکیل کا اعلان ( آنے والے وقت کی تخم ریزی ثابت ہوئی ) 1996 ء  میں ہوا  ! معروف شخصیت ہونے کے باوجود کوچہ سیاست میں انہیں صفر سے  آغاز کرنا تھا ۔

 مشرف دور حکومت  میں عمران خان اپنی پارٹی کے واحد ممبر اسمبلی تھے ۔2011ء کے بعد ان کی پارٹی کا پھیلاؤ نظر آیا ۔اپنی کرشماتی شخصیت کا فائدہ اٹھا تے ہوئے نوجوان طبقے کی بہترین چوائس  بن گئے ۔اس موقع پر ہم نے ایک بلاگ لکھا جس کا لنک کچھ یوں ہے (www.qalamkarwan.com)اور 2013 ء میں انتخابات سے چند دن پہلے کرین سے زخمی ہوگئے جس  کے باعث  ہمدردی کےگراف مزید بلند ہوگیا !وہ خود اپنا ووٹ تو کاسٹ  نہ کر سکے مگر دوسری جماعتوں کے ووٹ اکاؤنٹ میں شگاف ڈالنے میں کامیاب ہوگئے ۔وہ پھر بھی مطمئن نہ تھے اور 4حلقے کھلوانے پر اصرار جاری رہا ۔۔اس کشمکش میں  دھرنے کا اعلان ہوگیا ۔ کنٹینر پر بیٹھ کر جو لب و لہجہ  اور انداز اختیار کیا اس کو سن کر اور دیکھ کر اپنے بہت سے مداح کھوتے چلے گئے ۔(جن میں ہم بھی شامل ہیں )۔ اسی لپا ڈگی میں 2018ء کے انتخابات آگئے ۔ تبدیلی کی  جو رو چلی اس میں بڑے بڑے لوگ بہہ گئے  اور بالآ خر وہ شیروانی پہن کر حلف اٹھانے تک آپہنچے ۔۔

زبان اٹکنے پر اگر یہ اسٹیٹس لکھ دیا کہ ہمارا نظام تعلیم  بچے کو Hippopotamus کی ہجے اور تلفظ تو سکھا دیتی ہے مگر خاتم النبیین پر اٹک جاتی ہے ! اس پر جو باتیں سننے کو ملیں طبیعت ہری ہوگئی  جسے فتح کے نشے کاسرور سمجھ کر ٹال  دیا مگر ہر گزرتے دن غلطیاں بڑھتی گئیں اور اس پر عذر گناہ بدتر از گناہ کی مانند بد زبانی پر مبنی دلائل کی بھرمار ایک شخصیت کاطلسم نگلتی چلی گئی ۔۔ہر فیصلہ ایک سے بڑھ کر ایک تباہی کی طرف جاتا نظر آیا ۔۔۔(ہر تنقید پر کم سے کم بری بات جو کہی گئی ۔۔” کون لوگ ہو تسی ۔۔۔”۔۔۔باقی جو لب و لہجہ رہا  وہ سب جانتے ہیں ۔۔ہمارا مدعا یقینا  آپ سمجھ رہے ہوں گے !!(حکومت پر تنقید ہر گز ہر گز ریاست دشمنی نہیں ہوتی اور قوم اوپر اٹھتی ہے تو ہر فرد خوشی اور جوش سے لبریز ہوتا ہے مگر ۔۔!!)

آج   جب اس بلاگ کو مکمل  کیا جارہا ہے تو حکومت بنے 9 ماہ ہونے کو ہیں ۔یہ وہ مدت ہے جس میں کچھ نہ کچھ ظہور پذ(Deliver) ہوہی جاتا ہے۔(تفنن بر طرف!) ہمیں تو اپنے انصافی احباب  کی آرزوؤں کے بت ٹوٹنے کا افسوس ہے ۔۔توقعات ختم ہونے اور مایوس ہونے پر دلی رنج ہے ! اگر حکومت کچھ مثبت سمت میں سفر  کرتی نظر آتی تو ہم اپنا یہ بلاگ ہر گز مکمل نہ کرتے بلکہ اپنی رائے سے رجوع کر لیتے ۔مگر کیا کریں قرآن کی زبان میں ایسی بےنام آرزوؤں کو کہیں گھن لگی کرسی تو کہیں بیت عنکبوت کہہ کر مثال دی گئی ہے !

افسوس تو ہمیں بھی ہے اپنے بچپن کے ہیرو کی ناکامی پر ! اپنے خدشات درست ہوتے دیکھنا کچھ کم تکلیف دہ نہیں ہے ۔۔یہ وہی دلسوزی ہے جسے نادانی کبھی ” بد دعا” سمجھتی ہے تو کبھی ” دھمکی ” کا لبادہ پہنا دیتی ہے ! ۔۔۔۔

حصہ

70 تبصرے

  1. Great web site you have here.. It’s hard to find quality writing like yours these days.
    I honestly appreciate people like you! Take care!!

  2. I am really inspired together with your writing talents and also with the structure to your weblog. Is that this a paid subject matter or did you customize it yourself? Anyway stay up the nice quality writing, it is rare to peer a great blog like this one today..

  3. After going over a few of the articles on your blog, I
    seriously appreciate your technique of blogging.
    I bookmarked it to my bookmark website list and will be checking back soon. Please visit my web site as well
    and let me know your opinion.

  4. Link exchange is nothing else except it is only placing the other person’s weblog link on your page at suitable place and other person will also do similar in favor of you.|

  5. I was suggested this web site by my cousin. I’m not sure whether this post is written by him as no one else
    know such detailed about my difficulty. You are amazing!
    Thanks!

  6. Woah! I’m really enjoying the template/theme of this website.
    It’s simple, yet effective. A lot of times it’s challenging to get that “perfect balance” between superb
    usability and visual appearance. I must say that you’ve done a fantastic
    job with this. Also, the blog loads super quick for me on Firefox.
    Excellent Blog!

  7. I’m impressed, I have to admit. Rarely do I come across a
    blog that’s both equally educative and interesting, and let me tell you, you have hit
    the nail on the head. The problem is an issue that too
    few men and women are speaking intelligently about.
    Now i’m very happy that I came across this in my search for something relating to
    this.

  8. Greetings I am so glad I found your site, I really found you by
    error, while I was browsing on Bing for something else,
    Anyhow I am here now and would just like to say many
    thanks for a incredible post and a all round interesting blog (I also
    love the theme/design), I don’t have time to read through it all at the minute but I
    have saved it and also included your RSS feeds, so when I have
    time I will be back to read more, Please do keep up the great
    work.

  9. Pretty nice post. I just stumbled upon your weblog and wished to
    say that I have truly enjoyed surfing around your blog posts.
    After all I’ll be subscribing to your feed and I hope you
    write again very soon!

  10. Yesterday, while I was at work, my cousin stole my iphone and tested to see
    if it can survive a forty foot drop, just so
    she can be a youtube sensation. My iPad is now destroyed
    and she has 83 views. I know this is entirely off
    topic but I had to share it with someone!

  11. Thank you for every other informative web site. The place else could I am getting that type of
    info written in such an ideal approach? I’ve a undertaking that I’m simply now
    working on, and I have been at the glance out for such information.

  12. I think the admin of this website is really working hard for his web site, because here every data is quality based material.

  13. Great items from you, man. I have understand your stuff prior
    to and you are just extremely fantastic. I really like what you have
    obtained here, really like what you are saying and the best way in which you assert
    it. You make it enjoyable and you continue to take care
    of to stay it wise. I can not wait to learn much
    more from you. That is actually a terrific site.

  14. We’re a gaggle of volunteers and opening a brand new scheme in our community.
    Your website provided us with valuable information to work on. You’ve performed a
    formidable activity and our whole group shall be thankful to you.

  15. Today, while I was at work, my cousin stole my apple ipad and
    tested to see if it can survive a forty foot drop, just so
    she can be a youtube sensation. My apple ipad is now destroyed and she has
    83 views. I know this is entirely off topic but I had to share it with someone!

  16. Howdy just wanted to give you a quick heads up.
    The text in your post seem to be running off the screen in Chrome.
    I’m not sure if this is a formatting issue or something to do with web browser compatibility but I
    thought I’d post to let you know. The design and style look great though!

    Hope you get the issue solved soon. Cheers

  17. Very nice post. I just stumbled upon your blog and wished to say that I’ve
    truly enjoyed browsing your blog posts. In any case
    I will be subscribing to your feed and I hope you write again very soon!

  18. Thanks for some other great article. The place else could anyone get
    that kind of info in such an ideal manner of writing? I’ve
    a presentation subsequent week, and I am on the search
    for such information.

  19. I always used to study post in news papers but now as I am a user of web thus from now I am
    using net for content, thanks to web.

  20. You could certainly see your skills in the article you write.
    The world hopes for even more passionate writers such as you who are not afraid to mention how they believe.
    All the time go after your heart.

  21. Hi there everyone, it’s my first pay a visit at this web page, and article is actually fruitful designed for me, keep up
    posting such articles.

  22. Great beat ! I would like to apprentice whilst you amend your
    site, how can i subscribe for a blog website? The account helped me a appropriate deal.
    I had been a little bit acquainted of this your broadcast provided
    vibrant clear concept

  23. You really make it appear so easy along with your presentation however I find this matter
    to be really something which I believe I’d by no means understand.
    It kind of feels too complex and extremely huge for me.
    I’m taking a look ahead in your next publish, I will attempt to get the hang of it!

  24. Woah! I’m really loving the template/theme
    of this site. It’s simple, yet effective. A lot of times it’s very difficult to get that “perfect balance” between user friendliness and visual appearance.

    I must say you have done a awesome job with this.
    Additionally, the blog loads extremely fast for me on Safari.
    Superb Blog!

  25. We absolutely love your blog and find nearly all of your post’s to be exactly what I’m looking
    for. Would you offer guest writers to write content for yourself?
    I wouldn’t mind producing a post or elaborating on a few
    of the subjects you write concerning here. Again, awesome
    web log!

  26. Wonderful blog! I found it while browsing on Yahoo
    News. Do you have any suggestions on how to get listed in Yahoo News?
    I’ve been trying for a while but I never seem to get there!
    Many thanks

  27. Hello there, just became warn for your blog site through Google, and found that it is reallyinformative. I’m intending to Be careful for brussels. I’ll value when you continue this in foreseeable future. A lot of folks will likely be benefited out of your composing.

  28. Hi there! I could have sworn I’ve visited this site before but after browsing through a few of the articles I realized it’s new to me.

    Regardless, I’m definitely delighted I found it and I’ll be bookmarking it and
    checking back regularly!

  29. We’re a group of volunteers and opening a brand new scheme in our community.

    Your site offered us with helpful information to work on. You’ve performed
    a formidable job and our whole neighborhood shall be grateful
    to you.

  30. You could definitely see your skills in the article you write.
    The world hopes for even more passionate writers such as you who are not afraid
    to say how they believe. All the time go after your heart.

  31. Pretty nice post. I simply stumbled upon your weblog and wished to
    mention that I’ve truly loved surfing around your
    blog posts. In any case I’ll be subscribing for your feed and I hope you write once
    more very soon!

  32. Great site you have got here.. It’s difficult to find quality writing like yours
    nowadays. I really appreciate people like you! Take care!!

  33. Hello There. I found your blog using msn. This is a really well written article.
    I’ll be sure to bookmark it and return to read more of your useful
    info. Thanks for the post. I’ll certainly comeback.

  34. With havin so much written content do you ever run into any problems
    of plagorism or copyright violation? My site has a
    lot of unique content I’ve either created myself or outsourced
    but it looks like a lot of it is popping it up all over
    the internet without my authorization. Do you know any methods to help
    stop content from being ripped off? I’d certainly appreciate it.

  35. It’s really very complicated in this active life to listen news on Television, thus
    I just use the web for that purpose, and obtain the latest information.

  36. I’m not that much of a internet reader to be honest but your sites really
    nice, keep it up! I’ll go ahead and bookmark your website to
    come back in the future. Cheers

  37. I’m now not positive the place you’re getting your info, but good topic.
    I must spend a while studying much more or working out more.
    Thank you for excellent information I used to be searching for this information for my mission.

  38. I blog often and I really thank you for your information. This article has really peaked my interest.

    I will bookmark your site and keep checking for new details about
    once per week. I subscribed to your Feed as well.

  39. We are a group of volunteers and starting a new scheme
    in our community. Your website offered us with valuable info to work on. You’ve done an impressive job and our whole community will
    be thankful to you.

  40. Its such as you learn my thoughts! You seem to know so much about this, such as you wrote
    the guide in it or something. I think that you simply can do with some percent to drive the message house a little bit, however instead of that,
    this is great blog. A fantastic read. I will certainly be back.

  41. I don’t even know how I ended up here, but I thought this post was great.
    I do not know who you are but certainly you are going to a famous blogger if you are not
    already 😉 Cheers!

  42. Hello there! I know this is kind of off topic but I was wondering if you knew where I could locate a captcha plugin for my comment form?
    I’m using the same blog platform as yours and I’m having difficulty finding one?
    Thanks a lot!

  43. I’m curious to find out what blog platform you happen to be utilizing?
    I’m having some small security issues with my latest site and I would
    like to find something more secure. Do you have any suggestions?

  44. We are a bunch of volunteers and starting a brand new scheme in our community.
    Your website offered us with valuable info to
    work on. You have performed an impressive activity and our
    whole community shall be grateful to you.

  45. Great article! This is the type of info that should be shared across the web.
    Shame on the seek engines for not positioning this submit higher!
    Come on over and discuss with my site . Thanks =)

  46. Howdy! This blog post could not be written much better!
    Looking through this article reminds me of my previous roommate!
    He constantly kept preaching about this. I most certainly will forward this post to him.
    Fairly certain he will have a good read. Thank you for sharing!

  47. excellent submit, very informative. I’m wondering why the opposite specialists of this sector do not
    realize this. You must continue your writing. I’m confident, you
    have a great readers’ base already!

  48. Can I just say what a reduction to seek out somebody who truly is aware of what theyre speaking about on the internet. You definitely know learn how to convey an issue to light and make it important. Extra people need to read this and perceive this side of the story. I cant consider youre not more in style since you positively have the gift.

  49. I must thank you for the efforts you have put in writing
    this website. I really hope to see the same high-grade blog posts from you in the future as
    well. In truth, your creative writing abilities has inspired me to get my own, personal website
    now 😉

  50. Superb post however , I was wanting to know if you could write a litte more
    on this topic? I’d be very grateful if you could elaborate a little bit
    more. Bless you!

  51. I have been exploring for a little bit for any high quality articles
    or blog posts on this kind of area . Exploring in Yahoo I ultimately stumbled upon this website.

    Reading this information So i am glad to express that
    I’ve an incredibly just right uncanny feeling I discovered just what I needed.
    I so much for sure will make sure to do not put out of your mind this web site and provides it a look regularly.

  52. I’ve been exploring for a bit for any high-quality articles or blog
    posts in this kind of space . Exploring in Yahoo I ultimately stumbled
    upon this web site. Reading this info So i am glad to
    convey that I’ve a very just right uncanny feeling I came upon just
    what I needed. I most no doubt will make certain to do not
    fail to remember this site and provides it a glance on a constant basis.

    my web site: tracfone special

  53. Hi there would you mind stating which blog platform you’re working with?
    I’m planning to start my own blog soon but I’m having a difficult time selecting between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.
    The reason I ask is because your design seems different then most blogs and I’m looking for something completely unique.
    P.S My apologies for getting off-topic but
    I had to ask!

جواب چھوڑ دیں